donderdag 17 februari 2011

Autisme

Lieve mensen,

Deze blog wil ik gaan bijhouden voor mijn jongens.
De veranderingen rondom Julian en Jason, de rompslomp die Autisme met zich mee brengt, maar vooral de mooie dingen die niet onopgemerkt mogen blijven.
Autisme brengt namelijk ook mooie dingen met zich mee, en daar wil ik deze site/blog aan wijden.

Als in het begin de diagnose "Autisme" word gesteld, voel je je enorm beperkt als moeder/ vader zijnde.
Ik voelde mij zo, niet wetend wat het ons zou gaan brengen.
Onze jongste zoontje Jason kreeg in Mei-Juni 2010 de diagnose Klassieke Autisme.
De voor trajecten begonnen al in begin 2009.
Al wisten wij wel dat hij richting de Autisme zou gaan, toch was die klap hard.
Ineens moesten de plannen worden bijgesteld, ineens werd alles omgegooid, alles omwille van de kinderen.
Ik zou liegen als ik zou zeggen, dat ik daar als moeder zijnde geen moeite mee had, want dat had ik wel degelijk. Het heeft bij mij dan ook lang geduurd voordat ik het gehele plaatje volledig kon accepteren.
Naarmate de tijd verstreek en wij de middelen/ handvatten kregen om ermee om te kunnen/  leren gaan, werd alles rustiger. Jason krijgt nu de juiste medicatie, risperdal heet dit middel en krijgt hij 2x per dag.
Er gaat een dag komen dat Jason het MKD moet gaan verlaten en naar een vervolg plek zou moeten, maar als ik daar aan denk, lopen de tranen over mijn wangen. Hij is in die 6 maanden dat hij er zit, zo ontzettend vooruit gegaan op ieder vlak. Natuurlijk blijven er aandachtspunten, maar daar valt aan te werken.
Ik ben zo bang dat als Jason ergens anders naartoe moet, hij een terugval krijgt. Zijn daar meerdere ouders bang voor bij hun kind(eren) ?



Onze oudste zoontje Julian kreeg in December 2010 de diagnose PDD-NOS, ook een vorm van Autisme.
Mijn man en ik hadden onze twijfels bij deze diagnose. De symptomen wezen echter op Hoogbegaafdheid.
Wij werden/ worden nog steeds heen en weer geslingerd wat betreft zijn passende diagnose.
Hij heeft wel iets weg van Autisme, maar is ook zeer sociaal en intelligent. Elke moeder zou haar kind zo beschrijven, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn kind de verkeerde diagnose krijgt aangereikt.
Het liefste zou ik zien dat hij helemaal geen diagnose hoeft te krijgen, maar dat alles heb ik als moeder zijnde niet in de hand. Dat gaat hopelijk de tijd uitwijzen.
Julian zit nu sinds December 2010 op het Medisch kleuter dagverblijf, en begin Maart moeten we gaan kijken naar waar Julian het beste op zijn plek zal gaan zijn. Word het Cluster 4 of word het Speciaal Basis Onderwijs ? Zij adviseren Cluster 4, maar wij zeggen resoluut het SBO.
A.s maandag heb ik een gesprek met zijn kinderpsychiater, kinderarts vanuit het MKD, zijn mentor, kleuterleidster, gezinsbegeleider, kortom, het word een pittige middag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten